Hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű fiatalok tehetséggondozása
Előadás
Elter András: Tehetség, sajátos nevelési igény és 21. századi munkakörnyezet. Programfejlesztés a Piarista Kilátó Központban
A pályaorientációs kutató, fejlesztő és szolgáltató intézetként működő váci Piarista Kilátó Központ a 2021/2022-es tanévben digitális alkotóműhely foglalkozás címmel extrakurrikuláris foglalkozássorozatot indított felsős és középiskolás tanulóknak. A programfejlesztés célja egy olyan tanulási környezet kialakítása, amely legjobban modellezi az átalakuló 21. századi munkakörnyezetet, a „jövő munkahelyét”. A fejlesztők a program, illetve egyes elemeinek eredményességét számos mérőeszközzel vizsgálták a hatékony továbbfejlesztés érdekében. A vizsgálat külön is kitért a sajátos nevelési igényű, a tehetséges és a kettős különlegességű tanulók körében megragadható változásokra.
Tapasztalatmegosztó workshopok
Fazekas Róbert: Hátrányos helyzetű tanulók tehetséggondozása egy hátrányos helyzetű régió iskolájában, a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban
Észak-Magyarországon a társadalmi hátránykompenzáció különös jelentőséggel bír, melynek a Földes Gimnáziumban működő esélyteremtő programok adják a gerincét, mind a nappali, mind a felnőttoktatásban. A Hátrányos helyzetű tanulók tehetséggondozása egy hátrányos helyzetű régió iskolájában, a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban című előadásban az évszázados múltra visszatekintő tehetséggondozás tapasztalatainak az AJTP-ben és a Digitális Középiskolában is alkalmazható néhány eleme kerül bemutatásra.
Királyné Kőműves Judit: Snétberger Program tapasztalatai
Az előadás a Snétberger Program 12 évének eredményeit, kihívásait és jövőjét mutatja be. A Snétberger Program 12 év óta támogatja hátrányos helyzetű tehetséges fiatalok zenei tanulmányait. Komplex tehetségprogramja képzést és mentorálást kínál évente 50-60 fiatalnak. A felsőörsi alapprogram idén bővült az alapítvány új, budapesti központjának mesterkurzusaival.
Láng Eszter: Ki jut a várba? Tehetséggondozás a Gandhi Gimnáziumban
A Gandhi Gimnáziumban zajló tehetséggondozással kapcsolatos tevékenységeket, ezek fejlesztésének szükségességét, illetve lehetőségeit mutatom be. Az Arany János Kollégiumi Program mellett kitérek a nemzetiségi tartalmakhoz kapcsolódó tehetséggondozásra is.
Petrényi Hajnalka: Jó gyakorlatok az Addetur Iskolában: érzékenyítés és művészetterápia
A bemutatóban az Addetur Baptista Gimnázium, Technikum és Szakiskola tehetséggondozó munkáját és a Képzőművészeti gyógypedagógiai terápia jó gyakorlatot szeretném bemutatni.